علت تعطیلی مراکز و مطب های دندانپزشکی در دوران اپیدمی کرونا ویروس

در این نوشته به صورت مختصر علت علمی اینکه چرا در دوران شیوع و اپیدمی کروناویروس نباید درمان های دندانپزشکی انجام شود، توضیح داده می شود.

علت تعطیلی مراکز دندانپزشکی در اپیدمی کروناچرا دندانپزشکی در این دوران پر خطر است؟

فارغ از خطراتی که به علت رفت و آمد و حضور در محیط های سرپوشیده و شلوغ وجود دارد، خدمات دندانپزشکی خطرات بالقوه بزرگتری را در زمان اپیدمی کروناویروس به همراه دارد. عامل بیماری تنفسی که این روزها شایع شده است، ویروسی از خانواده کروناویروس می باشد که به مقدار فراوان در بزاق افراد ناقل یا مبتلا (حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند) یافت می شود. تماس نزدیک بین بیمار و دندانپزشک و همچنین استفاده از ابزارهای چرخشی با پراکنده کردن آئروسل ها (ذرات مایع پراکنده حاوی ویروس) در محیط کلینیک می تواند به سادگی زمینه انتقال ویروس را فراهم کند. آئروسل های ایجاد شده در محیط سر بسته کلنیک می توانند تا ساعت ها در هوا معلق بمانند و روی همه سطوح بنشیند. بیماری که چند ساعت پیش درمان شده است، می تواند همه را مبتلا کند. خصوصا اینکه در نظر بگیریم یکی از راه های انتقال بیماری از طریق دهان است، و طی درمان دندانپزشکی مراجعین دهان خود را برای مدت طولانی باز نگه می دارند. کدام مرکز می تواند ادعا کند همه سطوح و هوا را بین هر بیمار استریل می کند؟؟

اگر مراجعه کننده سالم باشد، باز هم خطری هست؟

توجه کنید که برخلاف تصور بعضی از مراجعان، علت تعطیلی مطب های دندانپزشکی فقط ترس دندانپزشکان از مبتلا شدن نیست. ترس بزرگتر آن است که یک بیمار مبتلا از طریق آئروسل هایی که طی درمان ایجاد می شود، همه مراجعین و پرسنل را مبتلا کند.

حرف پایانی

در حال حاضر درمان قطعی و واکسنی برای بیماری تنفسی ناشی از کروناویروس (Covid 19) وجود ندارد. لذا پیشگیری عاقلانه تر است. خودمان را مستثنی ندانیم و در نظر بگیریم که احتمال ابتلا و آسیب دیدن ما و اطرافیان ما نیز وجود دارد. در حال حاضر طبق دستور وزارت بهداشت، کلیه مراکز دندانپزشکی خصوصی تهران می بایست تعطیل باشند و درمان های اورژانسی فقط در مراکز دولتی انجام شوند. رعایت این مورد ضروری است و همکارانی که رعایت نمی کنند باید پاسخگوی سلامت عمومی و مراجعین باشند. امید داریم که هرچه سریعتر واکسن این بیماری کشف شود و از این مرحله به سلامت عبور کنیم.

چاپ   ایمیل