کدام درمان های دندانپزشکی در دوران کرونا مجاز است؟

در این بخش به صورت مختصر کلیه درمان های دندانپزشکی که از طرف وزارت بهداشت به دندانپزشکان اجازه انجام آن ها داده شده است، آورده شده است.

درمان های دندانپزشکی مجاز در زمان شیوع کروناچه درمان های دندانپزشکی در دوران شیوع کرونا مجاز است؟

طبق دستور وزارت بهداشت، تنها درمان های دندانپزشکی اورژانس که در مراکز دولتی مجاز با رعایت پروتکل های حفاظتی برای بیماران و درمانگران انجام شوند، مجاز می باشند. این درمان ها شامل موارد زیر می باشد:

1- عفونت ها و آبسه های فک و صورت و گردن

2- بدخیمی ها و تومورهای خوش خیم پیشرونده

3- تروماها و شکستگی های دندانی و فک و صورت

درمان ها و جراحی های زیبایی و شروع و پایان ارتودنسی مطلقا نباید انجام شوند.

چه وسایلی در دندانپزشکی خطرناک تر هستند؟

خطرناک ترین وسایل آن هایی هستند که ذرات آب و بزاق را به هوا پراکنده می کنند. این ها شامل توربین و آنگل برای تراش دندان، دستگاه جرمگیری، و اسپری آب و هوا می شود. این وسایل ذرات مایع آلوده به ویروس را در هوا پراکنده می کنند.

چه درمان های دندانپزشکی پرخطرتر محسوب می شود؟

کلیه درمان هایی که از وسایل ذکر شده استفاده می کنند خطر بالایی دارند. بعضی از این درمان ها مثل ترمیم و تراش دندان، روکش کردن، چسباندن یا جدا کردن براکت های ارتودنسی، جرم گیری و بروساژ می باشد.

نکات بهداشتی برای مراجعین اورژانس دندانپزشکی چیست؟

اگر مجبور به مراجعه به کلینیک های دندانپزشکی به علت موارد اورژانس هستیم، نکات زیر را رعایت کنید:

تعداد حداقل همراهان

حفظ فاصله حداقل دو متری از همه افراد

زدن ماسک در محیط سر بسته

عدم تماس صورت توسط دست ها

مراجعه به مراکزی که از کیفیت رعایت موارد بهداشتی توسط آن ها مطمئن هستیم

جدی گرفتن بیماری کرونا

اگر هرگونه علائم تب، سرفه و بیحالی حتی خفیف دارید، لطفا از مراجعه به مراکز دندانپزشکی خودداری کنید.

حرف پایانی

در حال حاضر درمان قطعی و واکسنی برای بیماری تنفسی ناشی از کروناویروس (Covid 19) وجود ندارد. لذا پیشگیری عاقلانه تر است. خودمان را مستثنی ندانیم و در نظر بگیریم که احتمال ابتلا و آسیب دیدن ما و اطرافیان ما نیز وجود دارد. در حال حاضر طبق دستور وزارت بهداشت، کلیه مراکز دندانپزشکی خصوصی تهران می بایست تعطیل باشند و درمان های اورژانسی فقط در مراکز دولتی انجام شوند. رعایت این مورد ضروری است و همکارانی که رعایت نمی کنند باید پاسخگوی سلامت عمومی و مراجعین باشند. امید داریم که هرچه سریعتر واکسن این بیماری کشف شود و از این مرحله به سلامت عبور کنیم.

چاپ   ایمیل